Saturday, March 24, 2012

ini memang benar Ayat- Ayat Cinta..









Fahri : Aisha, isteriku, apakah kau benar-benar mencintaiku?

Aisha menganggukkan kepala.

Fahri : Aku juga sangat mencintaimu. Dan aku tak ingin kita yang sekarang ini saling mencintai kelak di akhirat menjadi orang yang saling membenci dan saling memusuhi.

Aisha : Apa maksudmu? Apakah ada 2 orang yang di dunia saling mencintai di akhirat justeru saling memusuhi?

Jika cinta keduanya tidak berlandaskan ketakwaan kepada Allah maka keduanya akan saling bermusuhan kelak di akhirat. Apalagi jika cinta keduanya justeru menyebabkan terjadinya perbuatan maksiat baik kecil mahupun besar. Tentu kelak mereka berdua akan bertengkar di akhirat. Seseorang yang sangat mencintai kekasihnya sering melakukan apa saja demi kekasihnya. Tak peduli pada apa pun juga. Terkadang juga tidak peduli pada pertimbangan dosa atau tidak dosa.

 
Jika yang dilakukan adalah dosa tentu akan menyebabkan keduanya akan bermusuhan kelak di akhirat. Sebab, mereka akan berseteru di hadapan pengadilan Allah SWT. Inilah yang telah diperingatkan oleh Allah SWT, dalam surah AZ-Zufruf, ayat 67; Orang-orang yang akrab saling mengasihi, pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang bertakwa.

Dipetik dari novel AYAT-AYAT CINTA, muka surat 436-437.

Moga kita semua mendapat pengajaran daripadanya, insyaAllah :)


No comments:

Post a Comment