Friday, January 6, 2012

Apple owhhh apple!

"An apple a day keeps the doctor away."


Haa tapi kenapa buah apple?
Bukan pisang?
Atau ciku?

Sebenar nyeaa apple meman ade kebaikan untuk tubuh badan kita sebeb dah terbukti secara saintifik.





breakfast pagi tadi


Okay lets begin :)


  • Apple mengandungi Vitamin C. Vitamin C membantu banyak sistem imunisasi kita. Banyak orangyang kekurangan Vitamin C dalam diet mereka mempunyai masalah penyembuhan yang lambat, lebam dengan mudah dan mengalami gusi berdarah.
  • Mengelakkan penyakit jantung. Sebab apple boleh menghalang kedua-dua penyakit jantung dan penyakit kardiovaskular adalah kerana apple kaya dengan flavonoid. Flavonoids juga dikenali kerana kesan antioksidan mereka.
  • Mempunyai kalori yang rendah. Apple saiz biasa di antara 70-100 kalori. Makan apple apabila teringin nak makan gula-gula atau coklat kerana boleh membuat keinginan hilang since apple itu sendiri punn mengandungi gula, tetapi memberikan kita hanya ¼ daripada itu kalori.
  • Dapat mencegah kanser. Kita semua tauu kanser datang di dalam pelbagai bentuk dan di tempat-tempat yang berlainan. Apple dapat target pelbagai kanser seperti kanser kolon, kanser prostat dan kanser payudara pada wanita.
  • Apple mengandungi phenols, yang mempunyai kesan berganda ke atas kolesterol. Ia mengurangkan kolesterol jahat dan meningkatkan kolesterol baik. Mereka menghalang kolesterol LDL daripada bertukar menjadi oxidized LDL, satu bentuk kolesterol yang sangat berbahaya dan boleh membawa maut.
  • Mencegah kerosakan gigi. Kerosakan gigi adalah jangkitan yang serius merosakkan struktur gigi, yang berpunca terutamanya kerana bakteria. Jus epal mempunyai ciri-ciri yang boleh membunuh sehingga 80% bakteria. 
  • Melindungi otak kita daripada penyakit otak. Apple mempunyai bahan-bahan yang dikenali sebagai fitonutrien, dan fitonutrien ini mencegah penyakit neurodegenerative seperti Alzheimer dan Parkinsonism.
  • Boleh menyihatkan paru-paru. Penyelidikan di University of Nottingham menunjukkan bahawa orang yang makan 5 apples atau lebih seminggu mempunyai potensi masalah pernafasan yang lebih rendah, termasuk asma.
  • Rasa apple hebat! Dan bukan sahaja itu, mereka juga datang dalam pelbagai perisa dan warna. Bukan dalam mood untuk epal hijau? Selera nyea mungkin jauh berbeza, tetapi masih memberi kita semua manfaat apple. Kepelbagaian adalah satu elemen yang penting untuk mengekalkan kesihatan anda.




So ape lagi, jom lahh kita try buat habit baru, makan apple sebiji satu hari..and lets feel the different!














No comments:

Post a Comment